Penghulu Doa

"Ya Allah kurniakan kami seluruh kebaikan ketika di dunia, dan seluruh kebaikan ketika di akhirat serta jauhkan kami daripada api neraka"

MUDAHNYA JADI AHLI

MUDAHNYA JADI AHLI
NIKMATI POTONGAN 20% DISKAUN BARANGAN JIKA ANDA MENDAFTAR SEBAGAI AHLI DAN SEHINGGA 30% KEUNTUNGAN JIKA ANDA BERBISNES.

Thursday 3 April 2014

Wanita Mudah Alami Masalah Osteoprosis

Assalamualaikum :)

Ramai yang dah tau kan Osteoprosis adalah salah satu penyakit tulang secara umumnya. Secara detailnya osteoprosis ni adalah penyakit tulang poros iaitu tulang hilang ketumpatan dan struktur tulang menjadi tidak normal. bahasa senang nak pahamnya tulang nipis. Gambar kat bawah ni paling jelas untuk korang paham. 
sumber dari google

Ha cuba tengok? ngeri kan kalau tulang kita macam tu? lobang-lobang macam tu. terpeleot (perkataan apa entah ni haha) sikit je habis hancur semua tulang. Nak jadi macam tu? Saya tak nak. huuu ngeri.

Tulang berfungsi untuk menyokong tubuh badan, melindungi organ-organ dalaman seperti jantung, paru-paru, dan memudahkan pergerakan. Jadi bila tulang dah rapuh, macam mana nak sokong badan kita kan? sebab tu badan boleh membongkok dan kita akan hilang posture badan.

[FAKTA] Wanita paling mudah alami Osteoprosis-National Osteoprosis Foundation

Antara puncanya: 

1. Tulang wanita lagi kecil dan nipis berbanding lelaki
2. Hormon estrogen yang membantu melindungi tulang berkurangaan apabila wanita semakin menghampiri peringkat menopause.

Risiko untuk mendapatkan penyakit osteoprosis adalah bergantung kepada umur dan latar belakang etnik
Wanita caucasion (berkulit putih) lebih mudah untuk mengalami osteoprosis sebab mereka kurang Vitamin D. Sebab tu orang putih ni suka berjemur untuk dapatkan Vitamin D dari matahari. Vitamin D penting untuk menguatkan tulang kerana Vitamin D yang akan mengangkut kalsium ke dalam tulang.

Jadi, sebagai langkah pencegahan kita digalakkan untuk mengambil kasium yang mencukupi dalam diet seharian kita. RDA (Recommended Dietary Allowance) untuk pengmbilan kalsium adalah seperti berikut:

Children (ages 1-3): 500 milligrams per day

Children (ages 4-8): 800 milligrams per day
Youth (ages 9-18): 1300 milligrams per day
Adults (ages 19-50): 1000 milligrams per day
Adults (ages 51 or older): 1200 milligrams per day


Sumber makanan yang kaya dengan kalsium juga boleh didapati dari:


Selain dari kalsium dan Vitamin D, mineral lain seperti magnesium, potassium dan sodium juga penting untuk membantu merehatkan otot-otot. 

Selain dari itu, kita digalakkan untuk membuat pemeriksaan ketumpatan tulang dengan kerap untuk memastikan ketumpatan tulang kita sentiasa berada di paras yang normal. Nak share experience dulu masa kerja kat farmasi. Masa tu farmasi ada buat pemeriksaan ketumpatan tulang percuma. Rata-rata wanita yang buat ujian itu menunjukkan ketumpatan yang tak berapa canik. Yang muda pun ada tulang dah tak tumpat. Haishh bahaya sungguh ni. Tapi peliknya pakcik-pakcik, atuk-atuk yang dah berumur pulak bacaan diorang semua bagus.

Jadi wanita-wanita sekalian, tak kan nak duk diam je kan. Sebelum terlambat baik cegah dulu. 

Shaklee juga ada mengeluarkan produk kalsiumnya iaitu di panggil OSTEMATRIX yang diperkaya dengan Vitamin D dan mineral seperti Magnesium, Zink dan Boron untuk meningkatkan penyerapan kalsium ke dalam tulang.



Produk shaklee:

♥ DIJAMIN HALAL
♥ TERBUKTI BERKESAN DAN DIUJI SECARA KLINIKAL
♥ BERSUMBERKAN SEMULAJADI
♥ SELAMAT-TIADA PEWARNA, TIADA BAHAN KIMIA DAN BAHAN PENGAWET

Jika anda berminat bulan ni ada Promosi Beli 6 Percuma 1. Boleh hadiahkan untuk orang-orang yang tersayang. Tak rugi mencuba. PM/SMS/Whatsapp je ok!

Yasmin Hashim
Shaklee Ind. Distr.
018-7749845

*Produk ini tidak bertujuan untuk merawat,  mendiagnos, mengubat, atau mencegah sebarang penyakit.
**Sumber tulisan ini diambil dari sini 

No comments:

Post a Comment