Penghulu Doa

"Ya Allah kurniakan kami seluruh kebaikan ketika di dunia, dan seluruh kebaikan ketika di akhirat serta jauhkan kami daripada api neraka"

MUDAHNYA JADI AHLI

MUDAHNYA JADI AHLI
NIKMATI POTONGAN 20% DISKAUN BARANGAN JIKA ANDA MENDAFTAR SEBAGAI AHLI DAN SEHINGGA 30% KEUNTUNGAN JIKA ANDA BERBISNES.

Tuesday 4 February 2014

Isoflavone Dalam Kacang Soya Dan Kelebihannya

Assalamualaikum :)

Ingat tak entry yang lepas tentang kebaikan ESP saya ada menyatakan tentang Isoflavon yang terdapat dalam soya? Saya akan kongsikan serba sedikit.

sumber dari Google

Menurut kajian dari Oregon State University, kandungan isoflavones paling tinggi adalah terdapat dalam soya dalam diet pemakanan manusia. Walaubagaimanapun, kuantiti isoflavon yang didapati dari soya adalah bergantung kepada proses yang dilakukan ke atasnya. Dalam kajian yang dilakukan oleh universiti ini, soya yang diproses dengan alkohol mengalami kehilangan isoflavon yang tinggi berbanding dengan soya yang diproses dengan air (Dipetik dari sini) & (sini). 

Begitu juga dengan ESP di mana soya yang diambil dicuci dengan air supaya isoflavon yang bermanfaat di dalamya tidak hilang semasa proses tersebut dilakukan. [Kredit]

Isoflavone boleh bertindak menyerupai hormon estrogen iaitu hormon wanita. Oleh itu, ia boleh membantu untuk mengurangkan simptom-simptom menapouse seperti sering cepat marah, mood tak stabil, badan sering berpeluh, susah tidur malam dan lain-lain lagi. Jom tengok apa lagi kelebihan isoflavones ini:

1) Mengurangkan risiko penyakit jantung.
2) Melindungi dari masalah kanser prostate bagi lelaki.
3) Membantu mengurangkan risiko Osteoprosis.
4) Mengurangkan risiko kanser.
5) Membantu mengurangkan kolestrol.
6) Sebagai antioxidant yang mencegah kerosakan sel dari radikal bebas.

Jadi jika awak-awak semua nak cuba ESP ni, jangan malu dan segan untuk hubungi saya ya! :)

Yasmin Hashim
Shaklee Ind. Distr.
018-7749845

No comments:

Post a Comment