Penghulu Doa

"Ya Allah kurniakan kami seluruh kebaikan ketika di dunia, dan seluruh kebaikan ketika di akhirat serta jauhkan kami daripada api neraka"

MUDAHNYA JADI AHLI

MUDAHNYA JADI AHLI
NIKMATI POTONGAN 20% DISKAUN BARANGAN JIKA ANDA MENDAFTAR SEBAGAI AHLI DAN SEHINGGA 30% KEUNTUNGAN JIKA ANDA BERBISNES.

Sunday 9 March 2014

Vitamin Dan Kehamilan

Assalamualaikum :)

Kenapa vitamin penting semasa kehamilan? Ini kerana ia dapat mengurangkan risiko kecacatan ketika hamil, kelahiran pramatang dan kekurangan berat ketika bayi di lahirkan. Ia juga dapat memberikan kekuatan dan kesihatan yang menyeluruh kepada wanita hamil sepanjang kehamilan.

Makanan tambahan atau vitamin diperlukan bagi melengkapi nutrisi harian ibu hamil ini. Ini kerana, ibu hamil berkongsi nutrisi dengan bayi yang dikandung. Kadang kala, ibu-ibu yang mengalami loya, muntah dan tidak mempunyai selera makan di awal kehamilan mempunyai nutrisi yang tidak cukup untuk keperluan bayi. Jadi vitamin akan membantu mengurangkan risiko kekurangan nutrisi tersebut.

Apa vitamin yang diperlukan bagi ibu hamil?

Folic Acid: Folic acid sangat penting bagi perkembangan fizikal dan saraf bayi dalam rahim di awal kehamilan. Ia dapat mencegah kecacatan neural tube (boleh baca di sini). Malah bukan pengambilan asid folic juga digalakkan kepada mereka yang ingin hamil untuk menguatkan rahim.

Iron (zat besi): Ini sangat penting dalam pembentukan sel darah merah. Sel darah merah akan mengangkut oksigen ke seluruh tubuh. Ia adalah untuk mengelakkan risiko bayi pramatang dan untuk mengelakkan anemia.

Kalsium: Ia sangat penting dalam pembentukan tulang dan gigi. Bayi mudah menyerap kalsium daripada ibunya semasa kehamilan. Disebabkan itu ibu sering mengalami sakit badan, gigi dan urat saraf. Dengan pengambilan kalsium dapat memberikan bekalan kalsium secukupnya kepada ibu dan anak.

Omega-3: Omega-3 mempunyai kandungan EPA dan DHA di dalamnya. Ianya diperlukan untuk membentuk sistem saraf, perkembangan otak, memberi penglihatan yang baik kepada bayi dan ibu. Dietitian mencadangkan supaya ibu hamil mengambil satu atau dua portion ikan berminyak (oily fish) seminggu untuk memenuhi keperluan omega-3 ketika hamil. Jika ibu hamil ingi mengambil supplement pastikan ianya adalah dari badan ikan dan BUKAN dari hati ikan macam cod liver oi kerana cod liver oil mengandungi vitamin A yang tinggi.

Protein: Ramai yang terlepas pandang mengenai kepentingan protein semasa hamil. Protein dihasilkan dari asid amino dan asid amino diperlukan untuk menguatkan placenta dan juga dalam penghasilan sel darah merah. Bayi mendapatkan nutrien dari ibunya melalui placenta. Begitu jugan dengan bekalan oksigen yang dibekalkan oleh ibu kepada bayi. Selain itu, protein juga membantu menstabilkan gula dalam darah untuk mengelakkan ibu mengandung mendapat diabetis ketika hamil.

Nutrisi-nutrisi di atas ada dalam rangkaian Set Kehamilan Shaklee seperti berikut:


AMARAN !!
Cinch shake tidak sesuai untuk ibu hamil kerana kandungan kalori nya yang rendah.

Produk shaklee adalah bersumberkan dari bahan semula jadi, tanpa pengawet, bebas kimia, terbukti berkesan dan telah diuji secara klinikal. Ianya juga tidak berbau dan tidak terlalu besar jadi mudah untuk ibu hamil mengambilnya.

Set Lengkap Kehamilan

Set Budget Kehamilan

Pilihan di tangan anda. caranya mudah hanya perlu pm/call/whatsapp saya untuk harga yang terbaik :)

Yasmin Hashim
SID
018-7749845

*Produk ini diatas tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, mengubati atau mencegah sebarang penyakit.
**Tulisan adalah bersumberkan artikel dari sini

No comments:

Post a Comment