Penghulu Doa

"Ya Allah kurniakan kami seluruh kebaikan ketika di dunia, dan seluruh kebaikan ketika di akhirat serta jauhkan kami daripada api neraka"

MUDAHNYA JADI AHLI

MUDAHNYA JADI AHLI
NIKMATI POTONGAN 20% DISKAUN BARANGAN JIKA ANDA MENDAFTAR SEBAGAI AHLI DAN SEHINGGA 30% KEUNTUNGAN JIKA ANDA BERBISNES.

Monday 12 May 2014

Migrain Lagi ! Painkiller Lagi ! Bosannya !

Assalamualaikum :)

Sapa-sapa yang ada migrain ni mesti diorang akan tahu betapa sakitnya bila dia datang. Sampai tahap nak tanggalkan kepala dari badan (ok tipu !).



Migrain dikenali juga sebagai hemikrania iaitu perkataan Greek yang bermaksud sebelah tengkorak. Salah satu rencana yang dipetik daripada Dewan Kosmik Julai 2012 menyatakan perkataan migrain diambil daripada perkataan Perancis yang bermaksud sakit kepala sebelah.

Migrain merupakan sakit kepala yang berlaku berulang, berdenyut-denyut yang selalunya terjadi sebelah kepala sahaja dan kemudian melarat kepada kedua-dua belah. Kadang-kadang ada kes yang teruk sampai muntah-muntah, pening, cirit-birit, pengumpulan cecair dalam badan dan sensitif terhadap bunyi dan cahaya.

Migrain berlaku bila saluran darah mengembang dan mengecut dengan cepat. Ada kajian yang dibuat mengatakan migrain ada kaitan dengan keturunan/genetik. Jadi ia susah untuk diubati. Pesakit migrain selalunya akan bergantung dengan pain killer untuk meredakan sakit. 


Tapi sampai bila nak bergantung dengan pain killer? Pain killer pun kalau diambil dengan jangka masa panjang boleh mendatangkan bahaya kepada tubuh terutama usus dan perut.

Menurut beberapa kajian, serangan migrain mampu dikurangkan dengan pengambilan vitamin B2, B6, B12 dan asid folik jika diamalkan selama 3-6 bulan. 

Ini kerana, bagi mereka yang mempunyai baka penghidap migrain, terdapat mutasi pada genetiknya. Tubuh badan pesakit menghasilkan lebih banyak asid homocysteine yang boleh menyebabkan saluran darah tersumbat dan seterusnya boleh mengakibatkan stroke.

Vitamin B6, B12 dan folic acid dapat merendahkan kandungan asid homocysteine tersebut. Manakala vitamin B2 diperlukan untuk menjana tenaga kepada sel tubuh. Jika sel tidak mendapatkan tenaga yang secukupnya fungsi lain juga akan turut terjejas.

SET MIGRAIN SHAKLEE

Mengandungi tiga vitamin berikut:

✔ Vitamin B-Complex with Folic acid : Mengandungi 8 Vitamin B lengkap. Tanpa salah satu daripadanya, tindakan nya tidak akan berkesan

Ostematrix : Mengadungi kandungan magnesium yang tinggi untuk merehatkan otot dan membantu memperbaiki mood swing

SR Vita-C Plus : Perlepasan perlahan-lahan kedalam sel sehingga 5 jam. Menguatkan imun sistem badan


Jom ubah jadi lebih sihat ! Bila lagi nak ubah. Mencegah kan lebih baik daripada merawat. Migrain tak boleh hilang tapi ianya boleh dikurangkan. Anda pilih !

Yasmin Hashim
Shaklee Ind. Distr.
SMS/Whatsapp/Wechat: 018-7749845
Email: meen2425@gmail.com

*Produk di atas tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, mengubati, atau mencegah sebarang penyakit.
** Tulisan diolah dan diinspirasi dari sini dan sini

No comments:

Post a Comment