Penghulu Doa

"Ya Allah kurniakan kami seluruh kebaikan ketika di dunia, dan seluruh kebaikan ketika di akhirat serta jauhkan kami daripada api neraka"

MUDAHNYA JADI AHLI

MUDAHNYA JADI AHLI
NIKMATI POTONGAN 20% DISKAUN BARANGAN JIKA ANDA MENDAFTAR SEBAGAI AHLI DAN SEHINGGA 30% KEUNTUNGAN JIKA ANDA BERBISNES.

Monday 26 May 2014

Kurangkan Gula Selamatkan Kulit !

Assalamualaikum :)

"Awak kena kurangkan makan benda manis-manis" 
"Err.."
"Macam aiskrim, coklat, kek"
Dalam hati dah jerit "Tidakkkkk !!"

Sumber: Google


Eh saya bukan kena kencing manis tau. Jangan salah faham ye. Sebenarnya sejak-sejak ni, memang jerawat naik mencanak-canak. Dulu ada jugak, tapi tak tahulah kenapa sejak-sejak ni dia makin naik. 

Sebab makan vitamin Shaklee kot?

NO and YES !

NO - Bukan sebab vitamin shaklee tu merbahaya.

YES -Bila kita makan supplement, perkara sebegini biasa terjadi dan ini dikenali sebagai healing crisis. Sebabtu kena minum air banyak2.

Saya dah consume shaklee ni lama jugak and sangat berpuas hati. Mungkin sekarang baru dapat healing crisisnye. Semua toksin baru nak keluar sekarang. T_T Memang saya akui lately ni kurang minum air. That's why laaa degil sangat. Jangan tiru ye.

So akibatnya mak paksa jugak pegi klinik kulit. As expected, doc bagi antibiotik untuk makan. Bencinya kena makan antibiotik ! Tapi terpaksa jugak sebab dah pergi dan dah bayar (kalau murah takpela jugak). Tapi vitamin shaklee tetap ku makan untuk cepatkan proses healing tu. Now, alhamdulillah dah kurang and tinggal parut. Nasib baik ada vita-E Complex :)

So berbalik pada dialog tadi, kenapa doc tak bagi makan benda-benda manis? Apa kaitan benda manis dengan jerawat?

Bakteria membiak dengan lebih cepat dalam persekitaran yang bergula tinggi. Dengan keadaan itu, jangkitan akan menjadi teruk dan susah untuk diubati. Sesetengah makanan manis boleh menyebabkan paras insulin menaik dengan lebih cepat seterusnya mengakibatkan keradangan pada sel. Insulin yang berlebihan dalam aliran darah akan merangsang tindak balas hormon endokrin yang boleh membawa kepada pertumbuhan sel-sel yang menyebabkan liang tersumbat dan juga mengaktifkan kelenjar minyak.

Owhh macam tu. Hmm mungkin jugak makan manis banyak sangat. Lepastu kurang minum air. Memang patutla pun. 

Demi untuk kulit akan ku pantang makan-makanan manis ini. Selain benda-benda manis, make sure korang hindari makanan yang mempunyai high glycemic index macam roti, kentang, fastfood, pizza (alamak tengah hari tadi baru makan piza haha),sweet potato dan macam-macam lagi. Boleh refer di sini



Haa ESP shaklee tu category low glycemic index food. Minum ESP jelahhh hihi :)

Nak dapatkan ESP dan Set Jerawat? Hubungi saya:

Pm/whatsap: 018-7749845
Email: meen2425@gmail.com
FB: www.facebook.com/yasminhashim

Yasmin Hashim
Shaklee Ind. Distr.


Sumber artikel di peroleh dari : Sini dan sini

No comments:

Post a Comment